~ It's MyLife..It's My Story.. ~

i'm just a typical scooter girl and the books is my world..




Saya Mahu...

Saya Mahu...
kumpul $$ banyak2..nk beli kamera ni sebijik..hehe..:)

..the preparations..

Wednesday, November 10, 2010


bagi yang tinggal di bandar,mungkin jarang mengalami situasi begini.situasi yang mungkin hanya berlaku di kampung2.tak ketinggalan kampung aku nan indah ini.selalunya 2@3 hari sebelum kenduri kahwin,akan ada sesi bergotong-royong.macam tu la juga yang berlaku sebelum kenduri kahwin adik aku ni.

starting dari hari khamis lagi,rumah aku dah penuh dengan makcik2 blok yang datang bergotong-royong buat kuih cuq neram(some called telinga ke**ng).then,hari jumaat plak buat kuih lepat pisang & kuih sagu(untuk jamu orang yang akan datang hari sabtu utk pasang khemah & rebus telur)...ahh,lapar plak rase..

then,saturday morning bermula la segala adegan yang sangat2 memenatkan jiwa & raga..bermula dengan gotong-royong di dapur untuk menyiapkan jamuan kueh untuk makcik+pakcik yang datang.at 9pm,tolong makcik2 ni siapkan bunga telur pula..seronok rupanya keje ni.

at 11am,ke sungkai pulak nak menjemput pasangan bahagia akhir zaman..(adik n capik-her boipren)yang baru nak balik ke rumah sbb ade kelas day before.sempat la jugak menyoping buah-buahan untuk hantaran & makan beradap(ekceli,alasan untuk rest sebenarnya..he2)

at 2pm,my mum suruh pegi teman my bro-in-law & capik pergi rumah cik midah untuk mesin air tebu pulak..(hmmm....penatnye....)tapi,oleh kerana aku ni anak yang baik,turutkan aje perintah itu..

at 4pm,ke pekan pula untuk soping buah lagi..but this time,pegi dengan abang pulak.memang dah tak larat sangat2 time tu,tapi gagahkan jugak.sampai rumah,terus inaikan adik aku.simple je..then at 5.30pm,ke trolak met my bakal in-law yang akan sampai ke our rented homestay there.homestay yang sangat2 cantik & selesa(rasa macam nak beli sebijik je...)

lastly,sampai rumah 10minutes before 7pm..luckily,aku tak pengsan even badan dah penat sangat.aku rasa,ni la preparation yang paling extreme pernah aku buat.my mum too(sbb memang payah betol nak jumpa mak dat day..mak lagi b'ganda2 bizinye..)

Alhamdulillah,syukur ya Allah.segalanya berjalan lancar tanpa sebarang masalah besar(masalah kecik tu banyak la...hehe..)

0 comments: